SCV… consultancy aan kleine ondernemingen
Koen Gouweloose
“SCV of hoe ervaren senioren in gans Vlaanderen consultancy aan kleine ondernemingen aanbieden”.
Een gesprek tussen Koen Gouweloose en Jos Vets, voorzitter SCV Antwerpen. Overgenomen vanuit een artikel op LinkedIn, dd. 4 December 2024.
Introductie door Koen Gouweloose
Ik zit regelmatig in de jury van KdG, in de richting internationaal ondernemen, waar studenten in het derde jaar hun project komen verdedigen. Tijdens de broodjeslunch geraakte ik aan de klap met Jos Vets. Je begint dan over koetjes en kalfjes te praten tot Jos me vertelde dat hij vrij actief is bij Senior Consultants Vlaanderen. Mijn knipperlichten gingen meteen branden om een paar redenen:
· Het is een vereniging van mensen met heel veel ervaring in het bedrijfsleven (Jos heeft jaren voor een multinational in de US en China gewerkt) die op een laagdrempelige manier advies geeft aan kleine ondernemingen. De Senior Consultants doen dat vaak na hun pensioen om contact te houden met het bedrijfsleven, waarin ze jaren actief zijn geweest.
· Het is een prachtig initiatief, maar de vereniging kampt met naamsbekendheid . Daardoor weten veel kleine bedrijven niet dat ze er beroep op kunnen doen en vinden gepassioneerde, potentiële leden de weg niet naar SCV! Misschien kan ik hen daar een beetje mee helpen via De Tijgersprong.
Dus spraken Jos en ik twee dingen af: ik ging één van hun maandelijkse meetings bijwonen en ik zou een interview met Jos plaatsen op LinkedIn. Op de vergadering heb ik grote ogen getrokken. Er zat wat leeftijd bij elkaar, maar het was allesbehalve een gezellig onderonsje. Er werd op een zeer gestructureerde wijze vergaderd, de rapportering was duidelijk en gedetailleerd en de discussies rond bepaalde onderwerpen waren open en constructief. Alle mensen, die beweren dat je boven de 60 bent uitgebloeid, worden hier de mond gesnoerd. Ik heb heel wat enthousiasme en kennis ervaren.
Het gesprek
Koen: Jullie bestaan bijna 25 jaar in Vlaanderen. Hoe is dat begonnen?
Jos:. Oorspronkelijk heette het Belgian Senior Consultants , maar uiteindelijk is dat Senior Consultants Vlaanderen geworden. Opgericht op 27/10/2000 door 15 stichtende leden “afgescheurd” van BSC .We zijn opgedeeld in 5 provincies, die werken onder een regionale koepel. Elke provincie heeft de nodige autonomie, maar grosso modo werken we allemaal volgens dezelfde principes. De verschillen zitten bv in de sectoren waar je voor werkt. Zo werken ze in Limburg meer op de publieke sector, wat wij in Antwerpen bv minder doen. Het leuke is wel dat zaken, die in één provincie worden uitgebouwd, overgenomen worden door de andere provincies.
Koen: Even terug naar de basis. Jullie vragen een vergoeding, maar de consultants werken pro deo.
Jos: Klopt. Wij vragen een bescheiden bijdrage aan de “klant”. Bovendien kunnen klanten genieten van de KMO portefeuille. We werken vaak voor kleine ondernemingen ( soms start- of scale-ups) die weinig geld hebben. De prijzen van de “professionele” consultants kunnen die niet betalen. Met de inkomsten betalen we een kostenvergoeding ( lees KM vergoeding) , verzekeren we consultants, houden we website up to date, volgen we cursussen rond nieuwe zaken(bv ESG),… en organiseren we af en toe sociale activiteiten.
Koen: Je krijgt een vraag van een klant. Hoe start je dan?
Jos: Ten eerste doen we een grondig intake gesprek. We proberen op voorhand een beeld te krijgen van de onderneming door te kijken naar de balansen, die je kan terugvinden op de nationale bank of we bekijken de website. Ikzelf heb geen professionele financiële background ( natuurlijk krijg je tijdens je carrière wel veel inzichten). Eén van onze leden heeft me in detail uitgelegd waar ik naar moet kijken. Dat maakt dat ik een veel scherper beeld krijg van de financiële situatie van het bedrijf waar ik de intake mee doe. Dat is een goed voorbeeld van hoe we elkaar onderling helpen. Tijdens het gesprek moet de vraag duidelijk en concreet worden. We gaan natuurlijk enkel die zaken aanpakken, waar we de nodige competenties in hebben. In bepaalde gevallen kunnen we ook beroep doen op SCV consultants uit de andere provincies.
Soms krijgen we een vraag voor support als het kalf al half verdronken is. We zijn geen tovenaars. In dergelijke gevallen is het vaak te laat. We horen dan wel vaak de reactie: …” hadden we jullie maar eerder leren kennen”…. Maar ja, daar komen we terug op het punt van naamsbekendheid.
We zetten dikwijls twee consultants op een project zonder dat de prijs voor uren consultancy wijzigt. Het is om de verschillende competenties bijeen te brengen, maar ook om de continuïteit te verzekeren. De mensen zijn allemaal wel op pensioen, maar zijn vaak heel actief op verschillende vlakken.
Koen: Geef eens een paar voorbeelden van projecten.
Jos: We werken voor een bedrijf ( eenmanszaak) dat het grootste deel van zijn omzet deed met een klant die failliet is gegaan. Hij leverde zeer specifieke componenten, die hij volledig zelf ontworpen had. Hij moest de overnemer van het failliete bedrijf ontmoeten, om de continuïteit van zijn leveringen te kunnen garanderen. Gezien de overnemer een gigant is, heeft hij ons gevraagd om mee te gaan in steun alsook een duidelijk nieuw business plan op te zetten.
Soms gaat het over een overname, waarbij we de overnemer bijstaan in het ganse proces. In grotere ondernemingen heb je meestal een team dat enkel overnames doet, maar in een kleine ondernemer moet de zaakvoerder dat vaak zelf regelen, bovenop zijn dagelijkse operaties.
We hebben ook vaak familiebedrijven, waar wat spanningen tussen de verschillende leden bestaan. Daar acteren we als een bemiddelaar en zoeken we naar oplossingen.
Aanstaande maandag ga je mee naar een bedrijf binnen de ecologische sector. In dit geval moet de oprichter opschalen, maar kan dat alleen als hij extra kapitaal vindt.
Wat we nooit doen is zetelen in de RvB van bedrijven. We zitten wel in adviesraden, die bv per kwartaal of semester bijeenkomen. Vaak ontstaat zo’n adviesraad nadat we een project hebben afgerond en de zaakvoerder(s) de toegevoegde waarde van ons advies ontdekt heeft (hebben). We hebben klanten die we als dusdanig reeds meer dan 10 jaar adviseren.
Koen: Welk commitment vragen jullie van de leden?
Jos: We zijn geen sociale club waar mensen regelmatig bijeenkomen. Neen we zijn een actieve vereniging, waarbij we van de leden verwachten dat ze projecten aanpakken. Dat wil niet zeggen dat je FT bezig bent voor SVC, want de meesten onder ons doen ook nog veel andere zaken ( zoals bv oppassen op de kleinkinderen – we lachen beiden). Bovendien moet je zelf inzien in welke mate je nog toegevoegde waarde kan bieden. Onlangs heeft een lid, met jaren ervaring in HR, zelf de handdoek in de ring gegooid. Hij vond van zichzelf dat hij niet meer mee kon met de snelle veranderingen op gebied van HR. Ik heb zelf ook een gesprek gehad met twee leden die nog weinig inbrachten. We gooien die niet buiten omdat we ook jaren waardevolle support van hen hebben gekregen. Ze blijven van harte welkom op onze sociale activiteiten.
Koen: Onbekend is onbemind.
Jos: We proberen via verschillende kanalen leden en klanten te werven. We hebben een goede website, maar mensen moeten de weg daar naartoe natuurlijk vinden. We versturen ook regelmatig nieuwsbrieven naar bedrijven. Een heel belangrijke is mond aan mond reclame. Bedrijven die goede ervaringen hebben met SCV, delen die vaak met andere bedrijven. We scoren bovendien hoog bij bestaande klanten. We halen vaak 4 tot 5 sterren. Dat versterkt ook ons vertrouwen en geloof dat we het juiste doen, zonder daardoor nonchalant te worden.
Qua netwerking zijn we natuurlijk beperkt. De grote ondernemersorganisatie hebben zelf hun adviesafdelingen. We hebben wel een heel goed contact met iemand van Vlaio Antwerpen, die ons regelmatig leads aanlevert.
Maar we beseffen ook dat we nadrukkelijker op sociale media (lees LinkedIn) aanwezig moeten zijn. (Koen: Misschien is dit interview een eerste stap).
Koen: Zijn jullie sterk in bepaalde sectoren?
Jos: Onze collega’s in Limburg werken bv voor de POM Limburg. Wij in Antwerpen zitten niet echt in de publieke sector. Voor Corona lag de verhouding 20% Vzw’s/80% bedrijven. Na Corona is het aandeel bedrijven gestegen naar 90%, wat ook te maken heeft met het aandeel start- en scale-ups, waarvan we een belangrijke toename hebben gekend. We moeten misschien terug wat meer inzetten op Vzw’s.
We zitten in zowat alle sectoren, bv in de land- en tuinbouw, maar dat heeft te maken met het feit dat er veel van die bedrijven in de provincies Antwerpen geregistreerd staan. Maar ook in de bouw, staalverwerking, dienstensector, en zo veel meer.
Koen: Jos, ik besef nu dat jullie een belangrijke toegevoegde waarde bieden aan kleine bedrijven en Vzw’s, die normaal niet de weg vinden naar consultants, omdat die te duur zijn. Jullie vullen dus duidelijk een nood in. SVC is zeker geen clubje van gepensioneerde kaders uit het bedrijfsleven die zich wat willen bezighouden. Ik heb zowel tijdens jullie meeting als tijdens het bezoek aan één van jullie klanten, veel professionalisme en passie ervaren. Ik hoop dat ik met dit interview “ het onbekend is onbemind” gevoel al een beetje kan wegwerken. Maar laat ons verder bekijken hoe ik jullie via sociale media beter in de kijker kan plaatsen. En ondanks mijn roots in De Stad liggen, wil ik gerust ook de andere provincies meenemen in dit traject. Trouwens ik heb ook een deel West-Vlaams bloed en daar ben ik ook trotst op. Mijn vader was van Westkapelle en heeft me geleerd dat je hard moet werken, spaarzaam moet zijn en ervoor moet zorgen, dat niet alleen je benen blijven marcheren, maar ook je hoofd. Op zijn 80ste ging hij nog lessen Russisch volgen.